Teemamapp SÕNAVARA

Inimese sõnavara koosneb sõnadest, mida ta aktiivselt kasutab, ja sõnadest, millest ta aru saab. Aktiivne sõnavara on väiksem kui passiivne sõnavara, aga ei ei ole võimalik täpselt eristada, millised sõnad kuhu kuuluvad. Inimesed kasutavad ka sõnu, millele nad on andnud ise tähenduse ehk mille tegelikku tähendust nad ei tea. Hea sõnavara on oluline osavaks ja täpseks eneseväljenduseks ning tekstide paremaks mõistmiseks. Uuringud on näidanud, et sõnavaratundmine ja õppeedukus on üksteisest sõltuvuses ehk hea sõnavaraga laps on koolis edukam. Siit võib järeldada, et hea sõnavaraga lapsel on laiem silmaring ja ta on ka parem suhtleja.

KOGEMUS: Minu, logopeedi kõrv eristab last kuuldes ja pisut vaadeldes üsna ruttu, milline on lapse silmaring ja sõnavara. Sõnavara sõltub sellest, kui palju on lapsega koos tegutsetud. Kõige lihtsam tegevus, mis oluliselt sõnavara laiendab, on ettelugemine. On tehtud uuringuid, mille käigus loendati laste sõnavara ja võrreldi lapsi, kellele loetakse ja kellele mitte. Lapsed, kes igal õhtul unejuttu kuulasid, olid kordades suurema sõnavaraga kui need, kellele ei loetud. Ka need lapsed, kellele loeti paar korda nädalas jutte, olid paremad sõnatundjad. Ettelugemine annab palju muudki kasulikku ja on lõpuks ka tore!

Anname lapsele palju sõnu – vaatleme, uurime, mängime, rändame, räägime, kuulame, arutleme, lahendame probleeme, loeme, meisterdame, nuputame, küpsetame, seikleme KOOS!

Hea vanem, jäta lapsele ruumi ka ise maailma avastada, oma kogemustest õppida ja ise probleeme lahendada, turvaliselt seigelda.

Scroll to Top